Avoinna

Tiedote 15.4.2020 – Tekniikan museo lomauttaa henkilöstöään

Kuninkaankartanonsaari keväällä

Tiedote 15.4.2020 – Tekniikan museo lomauttaa henkilöstöään

Tekniikan museo lomauttaa henkilöstöään koronakriisin aiheuttamien tulonmenetysten vuoksi. Tekniikan museon säätiön hallitus teki lomautuspäätöksen YT-neuvottelujen pohjalta.

Lomautuksilla pyritään varmistamaan museon toimintaedellytykset tilanteessa, jossa museon oman toiminnan tuotot ovat romahtaneet. Oman toiminnan tuotot muodostavat museon kaikista tuotoista noin 20%. Tekniikan museo on ollut suljettuna yleisöltä 17.3. alkaen, eikä ole varmaa tietoa siitä, koska museo voidaan avata jälleen.

Koko henkilökunta lomautetaan 2 kk:n ajaksi porrastetusti 20.4.-31.12. välisenä aikana. Lomautukset painottuvat keväälle ja alkukesälle. Lomautukset koskevat kaikkiaan yhtätoista henkilökunnan jäsentä. Lomautusten ulkopuolelle jäävät kolme ulkopuolisella rahoituksella toimivaa projektityöntekijää sekä yleisöpalveluiden tuntityöntekijät, joilla ei toistaiseksi ole työvuoroja museon ollessa suljettuna yleisöltä.

Lomautuksien porrastuksilla taataan, että museossa on koko lomautuskauden ajan henkilökuntaa hoitamassa museon kannalta välttämättömiä ja kriittisiä tehtäviä. Lomautukset saattavat näkyä Tekniikan museon toiminnassa aiempaa pidempinä palveluviestinnän vastausaikoina.

Lisätietoja:
Museonjohtaja Marjo Mikkola,